کارکنان اورژانس اجتماعی در خط مقدم آسیب های اجتماعی قرار دارند 

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه کارکنان اورژانس اجتماعی در خط مقدم آسیب های اجتماعی قرار دارند گفت: اورژانس اجتماعی می تواند فرصت مناسبی برای کاهش پرونده های قضائی باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مهری موسوی با تبریک هفته دولت و بزرگداشت روز اورژانس اجتماعی و تشکر از همکاران خود در بخش های مختلف گفت: اورژانس اجتماعی اکنون به موضوع حاکمیتی تبدیل شده است و توسعه این ستاد در برنامه مسئولان وجود دارد از این رو باید از این فضا بهره برد، تا بتوان چالش های موجود در این ستاد را حل کرد. 

 موسوی با بیان اینکه به سمتی می رویم تا ذوق زندگی در جامعه پررنگتر شود، افزود: اما باید حواسمان جمع باشد برخی از تصمیماتی که به تدریج چتر خود را روی سر اورژانس اجتماعی باز می کند، آن را به سمت و سویی نبرد که رویکرد انتظامی به جای رویکرد اجتماعی آن ساکن شود از این رو نگاه تیزبین مدیران در این حوزه لازم است.

او با بیان اینکه تفاوت بین آسیب، مساله، انحراف و جرم و بزه یکی نیست، اظهار کرد: مجرم، آسیب دیده و بزهکار در معرض اسیب،باهم یکی نیستند بنابراین نباید در شرایطی قرار بگیریم که جای اورژانس اجتماعی با زندان و کانون اصلاح و تربیت و مراکز انتظامی اشتباه گرفته شود.

موسوی در این روز از برگزاری مسابقه تجربه نگاری کارکنان اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: بسیاری از کارکنان اورژانس اجتماعی دارای تجریبات باارزشی و ذی قیمتی هستند که از این تجربیات خلاقانه در موارد فوریتی استفاده کرده اند از این رو انتقال این اقدام ها و تجربیات خلاقانه می تواند برای سایر همکاران این ستاد هم مفید باشد. 

به گفته او ،کارکنان اورژانس اجتماعی می توانند تجربیات خود را به رشته تحریر درآورده و در این مسابقه شرکت کنند از این رو امسال در روز مددکاری اجتماعی به برترین و کاربردی ترین تجربه نگاری های ارسالی جوایزی اهدا می شود.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه نیروهای اورژانس اجتماعی تقریبا جزو رده های اولی و خط مقدم هستند که با آسیب های اجتماعی به صورت مستقیم سروکار دارند، خاطرنشان کرد: از انجایی که نیروهای اورژانس اجتماعی در زمینه آسیب های اجتماعی به صورت مستقیم با این افراد در حال ارتباط هستند، پس اولین نکته این است که این گروه باید به صورت مستمر دانش خود را بروزرسانی کنند.چراکه آسیب های اجتماعی دارای تنوع و گستره زیادی است و طیف آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب مدام در حال گسترش است بنابراین دانش افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند باید مدام بروز شود. 

 موسوی به تاکید بر اینکه کارکنان اورژانس نباید از پرسش کردن ابایی داشته باشند و ان را نقطه ضعف بدانند، افزود: پرسش در حیطه کاری اورژانس اجتماعی بسیار مهم است و کارکنان این ستاد می توانند با پرسش از تجربیات دیگر همکاران خود استفاده کنند از این رو باید سوال کردن را یک فضیلت بدانند تا به این روش زمینه اصلاح و ارتقا در خدمت رسانی به افراد آسیب دیده فراهم شود. 

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی در ادامه با بیان اینکه درست است که همه افرادی که در بخش های مختلف سازمان بهزیستی فعالیت می کنند باید از بدنه سازمان آگاه باشند، گفت: ولی آگاهی از همه بخش ها برای کارکنان بخش اورژانس اجتماعی مقوله واجبی است، از این رو کارکنان این ستاد باید با بخش های مختلف سازمان و خدماتی که چه در حوزه سلامت اجتماعی و چه سایر بخش ها ارائه می دهند باید اشراف کامل داشته باشند. 

او افزود: کارکنان اورژانس اجتماعی علاوه بر موارد درون سازمانی باید به موارد برون سازمانی هم اشراف کامل داشته باشند. چون ماهیت بخش اورژانس اجتماعی فرابخشی و بین بخشی است. البته علاوه بر اشراف اطلاعات نسبت به مباحث درون سازمانی باید با مسائل اداری، مالی روابط عمومی، فرهنگی و ... هم آشنا باشند. از سوی دیگر باید به موارد برون سازمانی مانند از قوه قضائیه، شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی و خیریه ها هم اشراف داشته باشند چون این کار با این بخش ها هم ارتباط دارد پس لازم است کارکنان اطلاعات خود را درباره این بخش ها هم ارتقا دهند. 

به گفته موسوی، البته باید ستاد هم دوره های اموزشی مختلفی را که بیشتر جنبه تخصصی هم دارد ترتیب دهد تا کارکنان با وظایف دیگر دستگاه ها و ظرفیت ها و منبع مختلفی که در سطح استانی و ملی وجود دارد، آشنا شوند تا بدین ترتیب اطلاعات بروزرسانی شود.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی از کارکنان اورژانس اجتماعی خواست تا نظرات خود را در زمینه برنامه اورژانس اجتماعی و فرایند آن انعکاس دهند. 

او افزود:این امر موجب می شودتا خطاهای برنامه های تدوین شده در اورژانس اجتماعی و اجرا مشخص شود و کارکنانی که در میدان کار هستند می توانند بازخوردها را انعکاس دهند تا حتی قبل از بروزرسانی دستورالعمل ها فرایندها اصلاح شود. 

موسوی همچنین از کارکنان اورژانس اجتماعی خواست در ادامه فعالیت نسبت به آسیب دیدگان و آسیب های اجتماعی صبور بوده و بی تفاوت نباشند و انگیزه خود را مانند روز اول حفظ کنند تا بتوانند ضمن ارائه خدمت به آسیب دیدگان تصمیمات درست و پخته تری هم بگیرند، چرا که عادی شدن آسیب های اجتماعی برای کارکنان این ستاد بسیار خطرناک است. 

او همچنین از کارکنان اورژانس اجتماعی خواست تا با داشتن دلسوزی، خدمت به هموطن را افتخار بدانند و پاسخگوی نیاز افراد جامعه اسیب دیده باشند. 

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی همچنین از کارکنان اورژانس اجتماعی درخواست کرد تا خودمراقبتی را جدی بگیرند .

موسوی گفت: کار کردن در بخش آسیب های اجتماعی می تواند به مرور زمان باعث فرسایش روحی و روانی افراد شود. چرا که هرچقدر هم رو به جلو پیش می رویم آسیب دیدگان اجتماعی هم بیشتر می شوند بنابراین می تواند باعث اسیب روحی و روانی کارکنان اورژانس شود پس باید با شیوه های خود مراقبتی انگیزه نشاط و سلامتی و دغدغه مندی و صبوری و .. که لازمه کار در اورژانس اجتماعی است را در خود حفظ کنند. البته در این زمینه باید ستاد هم دوره های خودمراقبتی هم برای کارکنان برگزار و آنها را با این مسائل آشنا کند. 

او همچنین به مشکلات این قشر مانند امنیت شغلی؛ استخدامی، سختی کار و ... هم اشاره کرد و افزود: باید تلاش کنیم و به سمتی حرکت کنیم تا مشکلات این قشر هم رفع شود.

کد خبر 116135

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =